Skip to main content

Bel direct

Kinderen leren spelenderwijs. Door te bewegen en te spelen ontwikkelen zij hun zintuigen en motoriek. Meestal gaat dat goed en bijna onopgemerkt.

Maar bij sommige kinderen gaat het niet vanzelf. De ontwikkeling kan langzamer gaan of afwijken van wat gebruikelijk is. Dat kan komen door een aandoening aan de zintuigen, organen, het zenuwstelsel of het houding- en bewegingsapparaat.
Het kind kan hierdoor te weinig motorische ervaring opdoen. Sommige kinderen hebben nu eenmaal meer oefening nodig om iets onder de knie te krijgen. Soms moet een kind ook leren om met minder mogelijkheden zo optimaal mogelijk verder te gaan. Al deze kinderen kunnen baat hebben bij een behandeling door een kinderfysiotherapeut.

Kinderfysiotherapie is een samenspel tussen kind, ouders en therapeut.

Bij hele jonge kinderen ben je als therapeut afhankelijk van de ouders om de juiste informatie te krijgen. Oudere kinderen vertellen vaak al veel zelf maar hebben hulp nodig om goed aan te geven wat ze willen leren (hulpvraag). Ook het thuis oefenen gaat meestel nog niet alleen.

Ouders kunnen ook met vragen rondlopen omtrent de ontwikkeling van hun kind.

Bijvoorbeeld:

  • Het hoofdje van mijn kind wordt scheef.
  • Mijn kind is al bijna 2 en loopt nog niet.
  • Mijn kind valt zo vaak.
  • Mijn kind loopt vaak op de tenen.
  • Mijn kind kruipt niet maar schuift op zijn billen.
  • Mijn kind loopt / rent anders dan andere kinderen.
  • Mijn kind schrijft zo slecht.

Bij dergelijke vragen is het goed om contact op te nemen en te bespreken of het gewenst is er verder naar te kijken (bv met een kinderfysiotherapeutisch onderzoek).

Als het kind naar school gaat krijgt het steeds meer zijn eigen wereld. Als ouder zie je niet meer altijd wat je kind doet. Het gaat samenspelen, krijgt vriendjes, de groep wordt steeds belangrijker.

Problemen met bewegen of anders bewegen dan leeftijdsgenootjes gaat nu meer opvallen. Het kind kan ook zelf gaan merken dat het "anders beweegt". Het sociaal- emotionele aspect wordt belangrijker.

Redenen om een kinderfysiotherapeut te raadplegen kunnen zijn:

  • niet goed meekomen bij de gymles of het buitenspelen
  • onhandig, stijf of houterig bewegen
  • onrustig zijn, veel bewegen
  • moeite met knutselen, tekenen, schrijven
  • moeite met balspelen
  • tenenlopen, afwijkende stand van de voeten
  • veel vallen of struikelen
  • hoofdpijnklachten
  • moeite om langere tijd rechtop te zitten (slappe houding)

Zie ook https://defysiotherapeut.com/blog/de-meeste-schrijfproblemen-zijn-op-te-lossen-door-gerichte-instructie-en-extra-oefening/

Peuters en kleuters gaan de wereld ontdekken. Ze lopen, klimmen, rennen, springen en worden steeds zelfstandiger. Dit gaat gepaard met vallen en opstaan, dat hoort bij deze leeftijd. Ze leren fietsen op een driewieler en de buitenwereld trekt. Ze gaan op ontdekkingsreis!

Soms gaat het allemaal niet vanzelf.

Redenen om een kinderfysiotherapeut te raadplegen kunnen zijn:

  • moeite met grof motorische vaardigheden zoals lopen, rennen, springen
  • moeite met fijn motorische vaardigheden zoals kleuren, puzzelen, zelf eten, aan en uitkleden.
  • vaker vallen dan leeftijdsgenootjes
  • moeite met bewegen, voorzichtig bewegen, onhandig bewegen
  • tenenlopen

De motorische ontwikkeling van baby's gaat heel snel. Van hulpeloos liggen tot zelf rondstappen in 1 tot 1½ jaar!

Soms gaat het niet vanzelf en verloopt de ontwikkeling trager of anders dan bij leeftijdsgenootjes.

Redenen om een kinderfysiotherapeut te raadplegen kunnen zijn:

  • een lage spierspanning of juist overstrekken.
  • een voorkeurshouding (veel naar een kant kijken)
  • afplatting van het hoofdje (aan de zijkant of achterkant)
  • trage motorische ontwikkeling (laat gaan omrollen, zitten, kruipen)
  • veel huilen of onrustig zijn
  • billenschuiven
  • neurologische aandoeningen
  • te vroeg geboren kinderen

Kinderfysiotherapie bij deze jonge kinderen is vooral een samenwerking tussen ouder, kind en kinderfysiotherapeut.